superflex: super-biogas

superflex:

I dag etableres stadig vekk nye lokalmuseer, festivaler og arrangementer for samtidskunst, som skal trekke media og publikums oppmerksomhet ved importere internasjonal kunst i periferiene.
Det er visst et forsk p nyttigjre kunst til lokalpolitiske forml i hp om ke en selvanerkjennelse og et behov for synliggjre seg i verden. Noe som er legitimt. Jeg er likevel litt skeptisk: kanskje produktet som markedsfres (kunst) plutselig er ikke lenger s viktig som underholdnigen det er i stand til produsere.

I en slik kontekst tar superflex selv styringen ved etablere et nettverk av relasjoner utenfor kunstverdenen og p tvers av geografiske grenser. Dette gjr det mulig realisere prosjekter som virkelig er sosialt og miljmessig nyttige.
Da tenker jeg spesielt p supergas: Et brbart system til produksjon av biogas, utarbeidet i felleskap med danske og afrikanske ingenirer.

Folketallet i jordbruksomrdene rundt ekvator ker i takt med det progressive overforbruk av naturressurser. rkenlagte jordbruks- og skogsomrder er en konsekvens av denne utviklingen.
Uten la seg affisere av om det drive med slike prosjekter er kunst eller ikke (noe superflex selv lurer p), gr de p slutten av nittitallet i gang med foresl brekraftige lsninger for produksjon av alternativ energi.

Nr overproduksjonen av intetsigende gjenstander okkuperer en stadig strre del av det individuelle og kollektive rommet, er det forfriskende se motstykket i kunst som frigjr plass og etablerer menneskelige relasjoner.
Det er fint se hvordan noen beveger seg i verden.


Her er tre bilder av gassanlegget i Kambodsja og en grafisk illustrasjon av supergas-anlegg:







*klikk bildene for forstrre dem







h. d. thoreau: a different drummer

142256-93This world is a place of business. What an infinite bustle! I am awaked almost every night by the panting of the locomotive. It interrupts my dreams. There is no sabbath. It would be glorious to see mankind at leisure for once. It is nothing but work, work, work. I cannot easily buy a blank-book to write thoughts in; they are comimage95monly ruled for dollars and cents. An Irishman, seeing me making a minute in the fields, took it for granted that I was calculating my wages. If a man was tossed out of a window when an infant, and so made a cripple for life, or seared out of his wits by the Indians, it is regretted chiefly because he was thus incapacitated for--business! I think that there is nothing, not even crime, more opposed to poetry, to philosophy, ay, to life itself, than this incessant business. (Live without principles, 1863)


Henry David Thoreau (1817-1862). Hans liv og skrifter str fremdeles som et eksempel p dyp innsikt i et fenomen som har utviklet seg i den retningen som i nyere tid Guy Debord og mange andre har beskrevet .


Walden, Livet i skogene, n utgitt p nytt (ikke tilfeldigvis) av Pax forlag

image97

There is of course to every theory a tendency to run to an extreme, and to forget the limitations. In our free institutions, where every man is at liberty to choose his home and his trade, and all possible modes of working and gaining are open to him, fortunes are easily made by thousands, as in no other country. Then property proves too much for the man, and the men of science, art, intellect, are pretty sure to degenerate into selfish housekeepers, dependent on wine, coffee, furnace heat, gaslight and fine furniture. Then instantly things swing the other way, and we suddenly find that civilization crowed too soon; that what we bragged as triumphs were treacheries: that we have opened the wrong door and let the enemy into the castle; that civilization was a mistake; that nothing is so vulgar as a great warehouse of room full of furniture and trumpery; that, in the circumstances, the best wisdom were an auction or a fire. Since the foxes and the birds have the right of it, with a warm hole to keep out the weather, and no more-a penthouse to fend the sun and ram is the house which lays no tax on the owner's time and thoughts, and which he can leave, when the sun is warm, and defy the robber. This was Thoreau's doctrine, who said that the Fourierists had a sense of duty which led them to devote themselves to their secondbest. And Thoreau gave in flesh and blood and pertinacious Saxon belief the purest ethics. He was more real and practically believing in them than any of his company, and fortified you at all times with an affirmative experience which refused to be set aside. Thoreau was in his own person a practical answer, almost a refutation, to the theories of the socialists. He required no Phalanx, no Government, no society, almost no memory. He lived extempore from hour to hour, like the birds and the angels; brought every day a new proposition, as revolutionary as that of yesterday, but different: the only man of leisure in his town; and his independence made all others look like slaves. He was a good Abbot Samson, and carried a counsel in his breast. "Again and again I congratulate myself on my so called poverty, I could not overstate this advantage." "What you call bareness and poverty, is to me simplicity. God could not be unkind to me if he should try. I love best to have each thing in its season only, and enjoy doing without it at all other times. It is the greatest of all advantages to enjoy no advantage at all. I have never got over my surprise that I should have been born into the most estimable place in all the world, and in the very nick of time too." There's an optimist far you.

Ralph Waldo Emerson



image96image96image96

tingvoll kunsthall: ?

Welkommen til pning av nye Tingvoll Kunsthall lrdag 17. mars 2007 kl. 17


HALMGRYN & DRGSETH

This is the First Day of My Life
17 mars - 6 mai 2007

The exhibition "This is the First Day of My Life" by Halmgryn & Drgseth will
be a comprehensive presentation of the artist duo's sculptural works from
1997-2007. Several new productions will be shown together with well known
works from the artists' production and installed into a complex environment
of arcades and secret rooms in which the spectator is more likely to get
lost than getting an overview.
Opening Saturday 17 March 7-9 p.m.


142256-78


image80

salong: nytten av hagembelet i den tverrfaglige, kulturpolitiske kontingens


image79

: rescuezone = overleve distriktet / distriktet overlever

♥ Dette skulle liksom bli et innlegg om:

  • virtuelle og reelle geografier;
  • tetthet-forvirringen iboende i binomenet sentrum/periferi;
  • individets antatte frihet innenfor forbrukersamfunnet;
  • den geografiske rotlsheten som nkkel til forstelse av en verden i bevegelse;
  • et arbeid med ml destabilisere og forandre kunstsystemet som maktstruktur;
  • et kuratorisk prosjekt ved navn rescuezone.

Og pne for utopien.


To much of beauty...


De arktiske folkene har god plass, men de er i stand til dekke sine omgivelser med kulturminner som forelpig ikke interesserer arkeologene.

Ottar Brox


Sentrum og periferi har tradisjonelt vrt en viktig forskjellsdimensjon i kulturlivet, og desentralisering et viktig kulturpolitisk ml.
Per Mangset

Sentrum: Et geometrisk sted sies vre en punktmengde som har en gitt egenskap.
Dette stedet er der vi velger vre

image73

Periferien

Periferien finnes bare i relasjon til et sentrum. Utkanten er det store omrdet med lavere tetthet hvis rotasjon er holdt i gang av dragsugets retning som frer nedover og inn mot midten.



142256-72

Demonstrasjon i Kjbenhavn sist


kultur og periferi



pink tank


142256-68


Pink tanks multiply like mushrooms after the rain. The most famous undoubtedly is one done by check artist David Cerny who in spring 1991 in Prague painted pink one of typical socialist "war-pride" monuments - soviet T-34 tank on pedestal. The action reach surprising symbolical dimension when the tank was repainted several times during very short period of time: first the army painted it back to khaki then the deputies to new democratic parliament painted it pink again.

11.10.2003: 4 time relativ metafysikk= feedback

If a man does not keep pace with his companions,
perhaps it is because he hears a different drummer.
Let him step to the music which he hears,
however measured or far away.

Henry David Thoreau (1817-1862)

 

En happening i utkanten av planeten
Tingvoll, Nordmre

142256-63

Happeningen grep tilskueren direkte og s litt tvil i den.
Ute av bde atelier og galleri var jeg endelig ikke lenger ndt til bekrefte en serie forhndsinnstilte meninger om hva kunst har vrt og skal vre. Bare vre.

Det kom rundt 100 personer som etter hvert vget seg inn mellom verkene og skuet den absurde figuren i oransje som gikk og slo en skarptromme innenfor sin sluttet krets. Noen hilste. Andre, kjrende, stoppet opp et yeblikk for s fortsette. Noen ble.

To dager senere fikk jeg et takkekort for ha bidratt til "gjera livet levelig og lfte det ut av kvardagen".




142256-61



baudrillard: 1929-2007

142256-62 Jean Baudrillard er borte.

Se il consumo sembra inarrestabile, la ragione che il consumo una prassi idealista totale che non ha pi nulla a che fare (al di l di un certo limite) con la soddisfazione dei bisogni n con il principio di realt. sospinto dal progetto sempre frustrato e sottinteso dell'oggetto.
...
Il consumo pu solo superare se stesso e reiterarsi per restare ci che : una ragione di vita. Il progetto di vivere, frantumato, deluso, significato rinasce e si annulla nell'oggetto successivo.
...
"Temperare" il consumo o stabilire un sistema di bisogni adatto a normalizzare il consumo stesso fa parte di un moralismo assurdo quanto ingenuo.
...
Gli oggetti/segni nella loro idealit si equivalgono e possono moltiplicarsi all'infinito: devono farlo per riempire ogni istante una realt assente. Il consumo irreprensibile perch si fonda su una mancanza.

 

Jean Baudrillard, Le systme des objets, Gallimard, Paris 1968




Pour une critique de l'conomie politique du signe, 2003
142256-61

Ser forbruket ut til vre ustanselig, ligger rsaken i at forbruket er en fullstendig idealistisk praksis som ikke lenger har noe gjre (utover en viss grense) verken med tilfredsstillelsen av behov eller med en realitets prinsipp. Det er drevet av prosjektet hele tiden frustrert og underforsttt, til objektet.

...

Forbruket kan bare overg og gjenta seg selv for forbli det det er: en grunn til leve. Knust, skuffet, tilkjennegitt gjenoppstr livsprosjektet og opplser seg selv i neste objekt.

...

"Mildne" forbruket eller etablere et system for behov som er i stand til normalisere forbruket selv, hrer til en bde absurd og naiv moralisme.

...

Tegn/objektene i sin idealitet er likeverdige og kan mangfoldiggjre seg selv til det uendelige: de er ndt gjre det for fylle stadig vekk igjen et fravr av virkelighet.

Forbruket er ulastelig fordi det bygger p en lengsel.

 

Jean Baudrillard, Le systme des objets, Gallimard, Paris 1968

(min oversettelse)

 


hva var gravgaver? historien bak et prosjekt

Betraktinger i etterkant av deleggelsen av en skulptur: epitaf

142256-58


Earthwork'et Gravgaver ved Storasken i Tingvoll p Nordmre ble realisert etter foresprsel fra jordbrukskommunen Tingvoll, i anledningen Tettstedsprogrammet den 2.november 2005. Fem graver, en haug og gresstorv stablet opp i to lave vegger. Mange likte verket, og ble rrt av det.

I november i fjor bestemte noen seg for at tiden endelig var inne for kjre dette stedsspesifikke arbeidet tilbake til ground zero, uten varsel. I noen uker samlet saken folk til en livlig debatt i den lokale pressen.

Gravgaver var et konkret forslag til utbedring og omdanning til parkanlegg, av et hyst neglisjert, men betydningsfult omrde i Midtvgen. Stedet skulle gro sakte igjen. Tiden som substans, ikke som representasjon, var verkets karakter.
I likhet med andre av mine arbeid har dette verket stilt seg kritisk til, og problematisert en situasjon.

Her er 5 punkter:

1: Biltrafikken p Riksvei 70 preger og dominerer innbyggernes liv: veien deler bygda i to. Butikkene konsentrerer seg langs nedsiden av veien og snur ryggen til fjorden, som fra vre inngangsporten til stedet, har blitt en bakgrd.

2: Et sentrum m ha et midtpunkt der folk kan mtes: Tingvoll har mange desentrerte sentre med veien som en skillelinje p langs. I et slik landskap fler en seg hvilels, alltid p vei til, eller fra noe. Det er behov for finne et samlepunkt hvor stanse er mulig og naturlig.

3: I det yeblikket den offentlige forvaltningen gir etter for kapitalsterke aktrer, blir det offentlige rom ogs privatisert, unndratt offentligheten; Tingvoll er ingen unntakelse. I de siste rene har vi sett flere eksempler av politisk handlingslammelse.

4: Gravgaver var en direkte kritikk av noen politiske valg tatt av ledelsen i Tingvoll kommune relatert til rehabilitering og utsmykking av tettestedets sentrum, hvor det ikke ble innhentet faglig ekspertise, og heller ikke stilt kvalitets krav for utvalg og plassering av kunst i det offentlige rom.

5: Enten vi bor i byen eller p landet leves vre liv lokalt. Familien og naboen, gata, butikken, lekeparken og barnehagen, skolen og idrettsbanen. Kunst br produseres og vises der vi bor. Det er ikke geografien som definerer hva bra kunst er. Geografien er uavhengig av oss.

142256-61



In our liquid-modern society, beauty met the fate suffered by all the other ideals that used to motivate human restlessness and rebellion. The search for ultimate harmony and eternal duration has been recast as, purely and simply, an ill-advised concern. Values are values in as far as they are fit for instantaneous, on the spot, possibly one-off consumption. Values are attributes of "momentary experiences". And so is beauty. And life?
Life is a succession of "momentary experiences"...

Zygmunt Bauman

[Gravgaver er tittelen til en nydelig bok av Tor Ulven]

off art nsker en god 8. mars til venner og familie

142256-65

rosa x betongbil = feministisk dtournement. vel, ha det fint i alle fall!