RESCUEZONE -1- YEAR:

Resuezone is one year old today: One year with production of sense and deconstruction of cultural hierarchies .

Congratulations!

 

142256-183

 


venice biennale's report: bruken av flix gonzles-torres

Et besk p den 52. Biennalen i Venezia, 2007

image143

verst ved Adriaterhavet kryr en by av evenementer- av smilende turister som oversvmmer gatene, btene og torgene med blikket oppover under solen a picco; som hviler i skyggen av bygningene, p kafeer og restauranter, eller blant hyllene til air conditioned butikker. Venezia er kulissen for de som nsker forevige Eventyret. Folk velger et passende hjrne, justerer uttrykket, frisyren og posituren for ta seg best ut foran fotoapparater, kameraer og mobiltelefoner.
Vi trasker omkring, relasjonelle mennesker i fred med verden, stadig p jakt etter et cheapere sted oppholde seg i tre dager. Strmmen tar oss med; vi er slukt av mylderet. Inntrykkene overmanneross allerede utenfor jernbanestasjonen.
I denne byen for noen rhundrer siden ble maleriet til, like flimrende som gjenspeilingene p veggene over vannet.
Mellom kanaler og smug en annen by holder p med sitt. Forestillingen vi er omgitt av er levebrd for mange, og monumentbyen er enn deres hjem.

image154

Biennalen
er en utfordring: bare Giardiniene og Arsenalet tar minst to dager beske. Arrangementet er for vrig fordelt over hele byen. Vi besker bare hovedarrangementene. Sannsynlighetskalkylen p neste utstillingens beskaffenhet + tidsrdighet x fotturer = overbevisende. De utstilte verkene viser til et behov for politisk diskusjon om vr tilvrelse i denne verden. Mengrepene virker lite overbevisende og slitte, som om det ikke var alvorlig ment.
Vr sivilisasjon har reist opp et skille mellom det opplevde og det forestilte. Virkeligheten er for omfangsrik. Vi mistertaket og underholdningen er vr trst. Think with the Senses- Feel with the Mind:det skipler.
Karusellen avinntrykk har etterlatt f enkelte verk i min hukommelse. De er usensasjonelle og de fanger min interesse for sin grundige lavmlthet: Det de har felles er en ndvendighet for komprimere, dempe, presse ned p en desillusjonert men bestemt mte, Styen som er i og rundt oss.

En mengde folk fra alle verdens kanter drar med seg papirruller omkring paviljongene ved Giardiniene.

image140

Den amerikanske paviljongen presenterer en retrospektiv av Flix Gonzles-Torres,den elskverdige skrullen besatt av det like og dobbelte (for eks. de to nydelige vannspeilene i hvit marmorforan bygningen), som gjorde hengivenheten til kunstverk. I en skrall menlikevel komfortabel tilvrelse som slr sprekker, kan mantrste seg medhverdagslivets sm gleder. Noen prver viske ut den magiske grensen mellom verk og publikum ved gjre betrakteren delaktig i den skapende prosessen. Kanskje det vi ser er en konsekvens av dette: En del kunder kommer utav paviljongen med en eller flere papirruller under armen eller ned i en bag. Folk forsyner seg grdig av de utstilte kunstverkene: de er jo gratis for fanden, og det er lov ta dem. De ruller sammen iherdig plakatene som ligger i to og to like bunker, og knasker i seg sukkertyet strdd pent p gulvet. Vi er med p en performance uten vite det, og spaserer fra sted til sted enhver med "byttet" sitt under armen.

image141

Ettersom tiden gr, mens vi fortsetter slepe rundt kunstverkene, dukker noen sprsml opp:
Hvem gir og hvem fr? Hva fr vi? Hvorfor i helsike skal vi ta imot noe fra andre? Hva er med dettesystemet som s gjerne vil ta seg av oss?
I disse bildene ligger det et svar og en trst...

Kanskje rets Biennale mest vellykkede verk?

image142image144image160image146image145image149image153image150image161image152image155image147image158image159image156

bergen er en krise

Fra byen, fra trafikken, fra mengden, drar jeg en sndag litt for tidlig. Jeg merker det ikke fr jeg igjen kikker p lappen fra flyselskapet for oppdage at atter en gang har jeg sett p feil rutetid og n er to timer lenge vente her ute.
Jeg tar meg en tur ut av flyplassen og kort etter tar de velstelte plenene slutt og blir avlst av et landskap som Pasolini ville ha blitt tiltrukket av: den geografien i liten skala som egentlig er bakgrden til forstanden vr, der vi lsner snippen og kvitter oss med dt det mtte finnes av hindringer og overflod. En rar geologi av jordhauger og improviserte sppelplasser drar meg langt tilbake til min solrike barndom. Mellom gjerdene ser den industrielle periferien ut til vre satt p venting p hvem vet hva.

image135

image137

image134

image136

de andre, off art og clement greenberg om off art

image126jakobs stige
intro

off art
er som sagt tidligere i denne bloggen, en ekstrem versjon av Art Brut (ikke den engelske rockegruppa, alts). off art er den kreativiteten som folk slenger fra seg og som senere, oppdaget, tatt vare p og satt inn i en ny kontekst,vil nredet syndromet som egentlig er grobunnen til den estetiske praksis (det tenke i bilder).
verdsette denne forunderlige kreativiteten er rette en kritikk mot de konvensjonene som ruler i samfunnet.
Og museal kunst er kanskjeikkeav hyere betydning enn de sporene av opplevelser man kan oppdage bare ved flanere litt rundt omkring.

Jean Dubuffet gav denne r-kreativitet navnet Art Brut. Hans samling av gjenstander han hadde funnet, eller gjenstander lagd av "primitive", barn og sinnssyke ble til flere viktige utstillinger og tekster.
I katalogen til utstillingen ved galleri Drouin i 1949, skrev Dubuffeten tekstmed en ganske symptomatisk tittel:
L' Art Brut prfr aux arts culturels (r-kunsten er foretrekke fremfor den kulturelle kunsten).
Til de som nsker fordype seg i emnet er Alois Riegl, William Morris ogCharles Ladameverdt nevne i samme slengen.

Les hva Greenberg skrev i essayet fra 1974, Mot- avantgarde:

image130 image131 image125

Avantgardistisk kunst skte helt fra begynnelsen av i stor grad effekter fra en kontekst som l utenfor det estetiske. Duchamps frste readymades, sykkelhjulet, flasketrkeren, og senere urinalet, var slett ikke nye nr de ble sett sammen: da de ble sett frste gang, sjokkerte de utelukkende fordi de ble presentert i en hyere kunstsammenheng, som jo er en rent kulturell, sosial sammenheng, slett ikke en estetisk eller kunstnerisk.

Det finnes imidlertid andre varianter av avantgardistisk kunst som ikke sttter seg p ytre kontekster, og som higer etter en iboende visuell eller situasjonsbetinget originalitet: minimalistisk kunst (som ikke er fullstendig avantgardistisk), teknologisk kunst, <<funky>> kunst, Land Art, <<prosessorientert>> kunst, <<systembasert>> kunst osv., osv. Disse kunstformene legger langt mer vekt p sprsmlet om hvorfor fenomenal nyskapning, virker p s helt andre mter i dag enn tidligere.
Blant de mange tingene svrt original kunst alltid har gjort, er forvandle til kunst noe som synes vre ikke-kunst. Avantgardekunst trakk oppmerksomheten mot denne tilsynelatende forvandlingen p mer penbare og slende mter enn noen tidligere kunst hadde gjort- i alle fall noen urban kunstform. Det var som om grensen mellom kunst og det man antok var ikke-kunst trakk seg raskere tilbake for avantgarden, og at avantgarden samtidig mtte presse sterkere og sterkere mot denne grensen.

image129 image127 image128

Men Duchamps readymades viste allerede at forskjellen mellom kunst og ikke-kunst var en konvensjonalisert forskjell, ikke en forskjell som ble sikkert erfart. (De viste dessuten at det vre kunst ikke ndvendigvis var en refull tilstand). Siden den tid er det ogs blitt tydeligere at alt som overhodet kan erfares, ogs kan erfares som kunst. Kort sagt, kunst og estetikk er ikke bare overlappende, de faller sammen (noe Benedetto Croce hadde en anelse om, men ikke fastslo). Nr begrepet kunst stilles p den strengeste erfaringsprven, viser det seg at det ikke betyr dyktig hndverk (som antikkens mennesker definerte det), men en mental distansering- noe som kan utfres selv uten bistand fra sansemessig persepsjon.
Alt og alle kan underlegges en slik distansering, og dermed forvandles til noe som virker som kunst. Dermed viser det seg at det finnes noe som kan kalles kunst som sdan, kunst som realiseres eller kan la seg realisere overalt, selv om det for det meste gjres av vanvare og resultatet er forbigende og solipsistisk: det er privat, <<r>> og uformalisert kunst (ikke <<formls>>, ettersom det ikke eksisterer noe slikt). Og siden denne kunsten henter nring fra alt som tenkes kan, er den s si allestedsnrvrende blant mennesker.

Denne <<r>> allestedsnrvrende kunsten er i sin alminnelighet bare minimalt bevegende rent estetisk sett, uansett hvor virkningsfull den mtte vre som trst, terapi eller til og med som <<sublim>>. Den er bokstavelig talt virkelig minimal kunst. Og det forblir den, for i sin sedvanlige private sfre er den beskyttet mot forventninger og krav. Kunsten begynner med forventninger og tilfredsstillelse, men bare under press fra forhyde forventninger ? forventninger slik de er blitt skolert og forsterket gjennom tilstrekkelig estetisk erfaring- kan kunsten lfte seg selv ut av sin <<r>> tilstand, gjre seg kommuniserbar og bli det samfunnet anser som egentlig kunst, offentlig kunst.

Duchamps <<teoretiske>> seier var vise at <<r>> kunst kunne formaliseres, gjres offentlig kunst, rett og slett ved at han plasserte den innenfor en formell kunstsituasjon, og det uten forske tilfredsstille forventninger ? i alle fall i prinsippet. Etter Duchamp har denne <<r>> kunst blitt stereotypisk avantgardistisk praksis, alltid fulgt av pstanden om at man vinner stadig nye omrder av ikke-kunst for kunsten.

clement greenberg, den modernistiske kunsten, pax 2004


142256-124clement greenberg(1909-94)


1. mai 2007

off art nsker en god 1. mai!
auguri di primo maggio da off art!

142256-123

off art's trip to denmark this easter

Off Art was in Denmark this easter, with its family. Sucha beautifulcountry!
The nature was fine like the weather we met. We took us time to visit 4 exhibition too. The first one was Paul McCarthy's (not the one from The Beatles) in rhus- brilliant; The second one was in Kunsthallen Nicolaj in Copenhagen, The Return of Democracy by Das Beckwerk, quite nice exhibition;The third one was Made in China at the Louisiana museum in Humlebk- very impressiv; the fourth one was in Museet for Samtidskunst in Roskilde, Social_Aktion, interesting.

However. Off Art is always working. Almost secretly.Take a lookat these pictures:


Land Art inHelsinge
image104

Igloo in Hbjerg Hegn (Merz's survival)
image105

Children's Cabbala
image107

Folk Art (Dyrehavebakken)
image108

Gardening in Strandby
image109

Valby Police
image110

Big Brothers Eye
image111

Geometry in the Forest - Hbjerg Hegn
image112

Mogen's Art
image113

How to Block the World - Helsingr
image114

Mobile Home Unit - Copenhagen
image115

Air Monolith
image116

Icecream in Humlebk
image117

Trade Mark
image118

Huge 1 (Cl.Old.)
image119

Huge 2 (Cl.Old.)
image120

Mask
image121

& more, much more...


off art nsker en god 8. mars til venner og familie

142256-65

rosa x betongbil = feministisk dtournement. vel, ha det fint i alle fall!

: kunst utenfor

off art eller kunst utenfor: en ekstrem versjon av art brut eller r kunst.
frivillig & ufrivillig, tilfeldig kreativitet, eller ikke-museal estetikk, som er avhengig av yet som ser for penbare seg



tingvoll: picnic storico
image99


bronnes, tingvoll: billigere sarah sze
image98


nyhavna, trondhjem: involontary carl andre
142256-77



nyhavna, trondhjem: gtzen-dmmerung: hyllest til lars ramberg

142256-76



svartlamoen

142256-76




svartlamoen: dyrelivet alienert til mediateknologien
142256-75

hjelset: ekshaust-kamuflasje

142256-74



tingvoll, childrens corner : en seil til fantasien

142256-56



treekrem, norsk surrealisme: en tennisbane inni skogen

142256-55



tingvoll: (rosafarge x betongbil) = feministisk dtournement
god 8.mars 2007 jenter ;-)

142256-54



bergen: thomas hirschorn's handmade aesthetic in practice

142256-53



trondhjem: utvetydig + kreativt + morsomt = empty

142256-51



bergen: objekt + betegnelse + verdensundergang (veltet syle) = X

142256-50



bergen: kunst (politisk engasjement + snmenn) = brekraftig letthet

142256-49



tingvoll: eksempel p god ressursbruk og gjenvinning

142256-48



sergel, stockholm: "du r vacker" str det p lappen

142256-46



hage i kristiansund

142256-44



end of painting...

142256-45



brusdal, sunnmre: hageskulptur

142256-42



moa, lesund: parkeringsmerke for bevegelseshemmede

142256-41



sortdalshaugen, tingvoll: stablet ved

142256-40



meisingset: jakttrn (overvkning av naturen)

142256-35


regents park, london: beskjed festet p en srgepil med en klesklype

regents park


tingvoll: troll

troll



spindelvev p liljeholmen i stockholm

142256-2



skilt p E39, p vei til orkanger

gangvei